Princip for samarbejdet mellem Gjessøs Børn og hjemmet
Vi tror på, at et godt samarbejde mellem Gjessøs Børn og hjemmet er med til at styrke børnenes udvikling, både fagligt og trivselsmæssigt.
Vi tror på, at forældrene er institutionens vigtigste samarbejdspartnere, og at en åben og ligeværdig dialog med dem er fundamentet for, at børnene trives og lærer noget.
Vi henviser i øvrigt til princip for meddelelsesbogen.
Vi står på formålene beskrevet i både Folkeskoleloven og Dagtilbudsloven, og i det følgende er der uddrag fra begge:
Folkeskolens formål
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
§ 2. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.
Formål for dagtilbud
§ 7.
Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.
Mål
At der via tæt og kontinuerlig dialog arbejdes på et stærkt samarbejde mellem Gjessøs Børn og hjemmene.
At der via konstruktiv kommunikation samarbejdes om at skabe de bedste betingelser for børnenes dag i både dagtilbud og skole.
Forældres rolle i samarbejdet:
Vi forventer, at forældre:
- Bakker op om samtaler, når der inviteres.
- Deltager i forældremøder
- Respekterer fællesskabet og taler positivt om andre for at fremme dette
- Deltager aktivt for at styrke fællesskabet børnene imellem
- Holder sig orienteret om information fra institutionen
- Kommunikerer i en respektfuld tone
Institutionens rolle i samarbejdet
Institutionen Gjessøs Børn er ansvarlig for:
- At være anerkendende overfor forældre og forsøge at tage deres perspektiv
- Digital kommunikation om børnenes dagligdag
- At invitere til minimum et forældremøde om året
For skolen særligt:
- At invitere til 1-2 skole-hjem-samtaler i løbet af et skoleår
- At afholde en skole-hjem-samtale som hjemmebesøg i 1.klasse
- At oplyse hjemmet om elevens udbytte af undervisningen (se princip for meddelelsesbogen)
For børnehuset særligt:
- At invitere til opstartssamtale forud for barnets start i børnehuset
- At tilbyde en samtale ca. tre måneder efter opstart
- At tilbyde en skole-parathedssamtale forud for skolestart
Fællesbestyrelsens rolle i samarbejdet:
Fællesbestyrelsen er ansvarlig for:
- At afholde skolebestyrelsens årsberetning.
- At være repræsenteret på minimum et forældremøde om året
- At modtage henvendelser fra øvrige forældre og bringe disse til dagsordenen, såfremt henvendelserne har principiel karakter.
Fællesbestyrelsen december 2023