Trivsel og antimobbestrategi

Antimobbe-strategi - Gjessøs Børn 2023

I Gjessøs Børn anser vi det for værdifuldt, og som en forudsætning for trivsel og læring, at alle føler sig trygge. Strategien danner rammen for en fælles indsats børn, forældre og ansatte imellem, og det anses som værende et fælles ansvar, at Gjessøs Børn trives.

Vi arbejder professionelt med trivselsfremmende indsatser, da vi mener, at det forebygger mobning. Derfor skal strategien ses i sammenhæng med ”princip for fremme af trivslen hos Gjessøs Børn”.

Mobning skal i vores strategi forstås bredt og dækker derfor også digital mobning.

Definition af mobning (Kilde: dcum)

Denne handleplan er delt op i to underdele:

1. Forebyggelse af mobning

2. Indsats, hvis mobning opstår.

Forebyggelse

• Der arbejdes i Gjessøs Børn bevidst med trivsel gennem blandt andet:

• I børnehuset arbejdes med ”Fri for mobberi” (Maryfonden)

• Børneklassen

• Brug af portalen ”Klassetrivsel.dk”

• Elevrådet (er med til at fastsætte regler)

• Samarbejde med eksterne vejledere i PPL, fx læringsvejledning og vejledningspædagoger på enkelte børn eller børnegrupper.

• En ugentlig morgensamling med børnehuset

• Daglig morgensamling for hele skolen

• Emneuger og skolefestuge der involverer hele skolen

• Skolebytte hvert andet år

• På-tværs-dage, hvor store og små arbejder sammen

• Venskabsklasser – også med børnehuset

• Barn-til-barn-læring

• Fælles pædagogisk målsætning, holdning og normer

• Opsyn i frikvarterer

• Samarbejde mellem skole, fritidsdel og børnehus

• Aldersblandede fællesskaber fra skoleåret 2023

• Legepatrulje

• Klasseregler - udformet i fællesskab

• Fællesoplevelser i form af socialearrangementer

• ”Klassens trivsel” som punkt på forældremøderne

• Tæt forældresamarbejde

• Elevsamtaler

• To årlige konferencer ifm. Trivsel På Tværs

• Trivselsgrupper i samarbejde med Selvhjælp Silkeborg

Herudover henviser vi til princip for fremme af trivsel i Gjessøs Børn

Indsats, hvis mobning opstår.

På børneniveau

Fortæl det til en voksen hurtigst muligt. Du kan regne med, at de voksne lytter til dig og vil hjælpe dig.

På forældreniveau

Hvis man som forældre hører om et barn i mistrivsel, skal man kontakte forældrene eller skolen hurtigst muligt. Sammen vil vi lægge en plan for yderligere handling.

På institutionsniveau

Handleplan udarbejdes, hvis

• ledelsen konstaterer problemer med det psykiske undervisningsmiljø. F.eks. ved henvendelse fra et barn, medarbejdere eller forældre, der oplever, at et barn eller en børnegruppe udsættes for mobning, herunder også digital mobning. Indledningsvis kontaktes de relevante medarbejdere for at få afdækket og beskrevet situationen.

• ledelsen skal udarbejde handleplanen senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne. Handleplanen revideres efter behov.
    Hvis der er behov for midlertidige nødvendige tiltag, kan skolens ledelse træffe beslutning herom.

• ledelsen informerer de berørte børn og forældre om indholdet af handleplanen og om eventuelle midlertidige foranstaltninger.

• Handleplanen skal være ledsaget af en klagevejledning. Forældre eller børn har krav på at blive informeret om klageadgang, hvis de ikke er enige i skolens håndtering af en mobbesag. Læs mere om klageinstans for forældre og børn på link (klageinstans)

• ledelsen sørger for at registrere handleplan mv. under det enkelte barns cpr.nr.

• Handleplanen gennemføres og evalueres for at vurdere, om den skal justeres og gennemføres igen, eller om problemstillingen er løst. I hele denne proces involveres børn og forældre i indsatserne og effekterne heraf.