Årsberetning 2019

Gjessø, den 1. april 2019

Årsberetning 2019

Kære forældre, børn og personale i Gjessøs Børn,

Årsberetningen for skoleåret 2018/2019 er en opsummering af de emner vi er optaget af i Fællesbestyrelsen, og som vedrører både skoledelen, børnehaven og fritidstilbuddet. Årsberetningen er udelukkende Fællesbestyrelsens beretning og omhandler ikke detaljer omkring økonomi eller den overordnede drift af institutionen.

Vi er en forholdsvis nysammensat bestyrelse med ny formand for skoledelen fra dette skoleårs start og ny formand for børnehavedelen fra efteråret 2018. Flere af medlemmerne har en del års anciennitet i bestyrelsesarbejde, men har reelt kun arbejdet sammen med Jens (i sin nuværende rolle som skoleleder) i knapt halvandet år. Så på mange måder er vi en ganske nykonstitueret bestyrelse med i alt 16 medlemmer fordelt på institutionens repræsentanter plus forældrerepræsentanter fra både børnehaven og skolen.

I Fællesbestyrelsen arbejder vi efter en ny rammesætning omkring vores mødestruktur, hvilket har betydet indførelse af en mødefacilitator. Vi har omstruktureret møderne så vores faste punkter på dagsordenen omkring info fra børnehaven og SFO´en samt fra skolen fremover, som udgangspunkt, kun er orienterende og ikke reelle diskussionspunkter. Herefter har vi selve kernepunkterne, som er information, diskussion og åben dialog blandt alle medlemmer, og slutteligt deler vi os op i børnehavedel og skoledel til diskussion omkring emner for det konkrete område.

Gjessøs Børn bestod ved skolestart 2018 af 135 skolebørn, hvoraf 59 er SFO-børn, 58 er Klub-børn og børnehaven med 29 indskrevne børn. Det giver indtil flere udfordringer at være en lille landsbyskole, men omvendt er vi også forgængere for et institutionssetup med en meget stor grad af tryghed på baggrund af vores bløde overgange fra fx børnehaven til indskolingen og igen fra indskolingen til mellemtrinnet.

Børnehavebørnene styrkes også med aktiviteter som fx en overnatning i børnehaven samt afholdelse af et før-skole arrangement.

I Fællesbestyrelsen er vi optaget af mange og varierende emner, og på trods af vores størrelse formår vi at komme vidt omkring. Fra skoleårets start udformes et årshjul, hvor vi i indeværende skoleår bl.a. arbejder med principper omkring:

- Brug af mobiltelefoner

- Bevægelse i undervisningen

- Samarbejdet mellem Gjessøs Børn og hjemmene

- Cykelbrug i skoletiden

Fastsættelse af principper samt tilsyn med overholdelse af principperne, er en af bestyrelsens primære opgaver jf. Folkeskoleloven. Eksisterende principper, som vi ønsker revideret, men som ikke når at blive gennemgået inden sommerferien, kommer på årshjulet for næste skoleår 2019/2020.

Foruden fastsættelse af nye principper har Fællesbestyrelsen diskuteret og bearbejdet emner som:

Fleksibel ferieordning

Trafik omkring institutionen

Trivselsundersøgelser

Databeskyttelse

Udfordringer med små klasser

Alternative undervisningsmuligheder (netop pga. små klasser)

Skolens 60-års jubilæum

PR og medier

Værdier, logo og branding

Samarbejde med overbygningsskoler

Fællesbestyrelsen har i indeværende skoleår udtalt sig ift. budgettet for 2019, hvori vi tydeligt har pointeret at det er fuldstændig uholdbart med en samlet besparelse på skoleområdet på 15,5 mio. kr. Det vil alt andet lige gå stærkt ud over kerneydelsen. Vi håber og forventer at der tilføres ressourcer til de decentrale konti jf. konstitueringsaftalen. Forvaltningen afholder budgetmøde i starten af juni i år.

Vi har deltaget i en Pædagogisk dag sammen med personalet i Gjessøs Børn med fokus på institutionens værdigrundlag. En hel dags meget inspirerende arbejde udmøntede sig i beslutningen om, at Gjessøs Børn skal have et logo. Logoet er udarbejdet og vedtaget, og en nærmere præsentation og afsløring kommer senere.

Vi har fejret alle voksne i Gjessøs Børn på ”De voksnes dag” d. 5. oktober. En hyggelig morgen hvor alle børn, store som små, tog imod de voksne med flag og fællessang i børnehaven. Fællesbestyrelsen havde skrevet en sang til de voksne i dagens anledning.

To gange om året deltager skolebestyrelsesformanden og skolelederen i et dialogmøde med forvaltningen samt skolebestyrelsesformænd og skoleledere fra kommunens øvrige skoler. I år har hovedfokus været på Børne- og Ungeudvalgets udvalgsmål for 2019: ”Det er et politisk mål, at medarbejdere og ledere kan frigøre mere tid til forberedelse af kerneopgaven og mindre tid på uhensigtsmæssige procedurer og administration”. Emnet er bearbejdet i grupper på dialogmøderne, og alle input er overdraget til forvaltningen. Disse behandles senere i foråret, og forslag om ændringer kommer i høring i starten af september 2019.

For 3 år siden trådte Silkeborg Kommunes nye skolestruktur i kraft og har betydet et nyt samarbejde for Gjessøs Børn med Vestre og Virklund skoler.  Der i den sammenhæng udarbejdet et princip for det forpligtende samarbejde. Hovedfokus i samarbejdet er at styrke kerneydelserne vha. netværksdannelse mellem skolelederne, lærergrupper osv. Vestre skole har fokus på overbygning (er overbygningsskole for Gjessø) og Virklund har fokus på valgfag.

I forlængelse af det forpligtende samarbejde har der været afholdt skolebestyrelsestemamøde om overbygningskultur- og struktur. Det omhandlede bl.a. erfaringsudveksling på tværs af hele kommunen med fokus på elevinvolvering og motivation.

Og slutteligt kan berettes om en nyligt afholdt skolebestyrelsesseminar omkring ”Fremtidens skole-hjem-samarbejde” med deltagelse af et par fællesbestyrelsesmedlemmer. Fra skolebestyrelsesseminaret berettes i skrivende stund til den øvrige del af fællesbestyrelsen, og et par meget spændende udspil skal til diskussion i hele bestyrelsen inden vi kan træffe beslutning om evt. nye tiltag.

På vegne af Fællesbestyrelsen for Gjessøs Børn

Malene Overgaard